Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

565 - Master's in Digital Information and Communication Consulting

63065 - Uses and consumption of digital information


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
63065 - Uses and consumption of digital information
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
565 - Master's in Digital Information and Communication Consulting
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
Second semester
Subject type:
Optional
Module:
---

1. General information

This subject is part of the subject "Information Services". Its purpose is to know the study methodology on the needs and practices of use and consumption of information by an organization or the users of its information services. Objectives: to know the objectives and elements of information use studies; to apply techniques to identify the behaviour of information users in an organization; to assess information use and consumption study models.

These goals are aligned with the following Sustainable Development Goals: Quality Education (SDG 4); Gender Equality (SDG 5); Reducing Inequalities (SDG 10); Sustainable Cities and Communities (SDG 11); Peace, Justice and Strong Institutions (SDG 16); Partnerships to Achieve the Goals (SDG 17).

2. Learning results

1- To analyse the situation of document and digital information management in an organization.
2- To apply innovative methodologies to solve complex informational situations.
3- To acquire new knowledge that will enable the students to generate new ideas and solutions for their application in the management and implementation of information and document management system projects.

3. Syllabus

1- Study of the needs and uses of digital information.
2- Users and consumers of information.
3- Information behaviour, information habits and behaviours.
4- Aspects of the information search and consumption process.
5- Perspectives and models to study the uses and consumption of information.

4. Academic activities

Theoretical classes; practical classes; personal work and study; tests or assessment activities. More information on this issue will be provided on the first day of class.

5. Assessment system

First call:

- Academic work consisting in the creation of a portfolio with exercises on the contents of the subject. Value: 50 % of the grade.

-Practical exercise: case study on the contents taught and developed in the subject. Value: 50 % of the grade.

Assessment criteria: quality of the contents, correct use of the tools, variety and adequacy of the information resources used, organization and presentation, precision in the use of terminology and expository clarity.

The presentation of the case study will be done in person and the work will be delivered through the digital teaching platform on the date indicated in the calendar of exams of the Faculty of Philosophy and Letters.

Second call: identical to the global assessment test of the first call.


Curso Académico: 2023/24

565 - Máster Universitario en Consultoría de Información y Comunicación Digital

63065 - Usos y consumos de información digital


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
63065 - Usos y consumos de información digital
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
565 - Máster Universitario en Consultoría de Información y Comunicación Digital
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Segundo semestre
Clase de asignatura:
Optativa
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

Forma parte de la materia Servicios de información. Su fin es conocer la metodología de estudio sobre las necesidades y prácticas de uso y consumo de la información por una organización o los usuarios de sus servicios de información. Objetivos: conocer los objetivos y los elementos de los estudios de uso de la información; aplicar las técnicas para identificar el comportamiento de los usuarios de información en una organización; valorar los modelos de estudios de usos y consumos de información.

Estos objetivos están alineados con los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible: Educación de calidad (ODS 4); Igualdad de género (ODS 5); Reducción de las desigualdades (ODS 10); Ciudades y comunidades sostenibles (ODS 11); Paz, justicia e instituciones sólidas (ODS 16); Alianzas para lograr los objetivos (ODS 17).

2. Resultados de aprendizaje

1. Analizar la situación de la gestión de los documentos y la información digital en una organización.
2. Aplicar metodologías innovadoras para resolver situaciones informacionales complejas.
3. Adquirir nuevos conocimientos que le permitan generar nuevas ideas y soluciones para su aplicación en la dirección e implantación de proyectos de sistemas de gestión de información y de documentos.

3. Programa de la asignatura

1. Estudio de las necesidades y usos de la información digital.
2. Los usuarios y consumidores de la información.
3. Comportamiento informacional, hábitos y conductas informativas.
4. Aspectos del proceso de búsqueda y consumo de la información.
5. Perspectivas y modelos de estudio de los usos y consumos de información.

4. Actividades académicas

Clases teóricas; clases prácticas; trabajo y estudio personal; pruebas o actividades de evaluación. El primer día de clase se proporcionará más información sobre esta cuestión.

5. Sistema de evaluación

Primera convocatoria:

- Trabajo académico consistente en la elaboración de un portafolio con ejercicios sobre los contenidos de la asignatura. Valor: 50 % de la calificación.

- Ejercicio práctico: estudio de caso sobre los contenidos impartidos y desarrollados en la asignatura. Valor: 50 % de la calificación.

Criterios de evaluación: calidad de los contenidos, uso correcto de las herramientas, variedad y adecuación de los recursos de información empleados, organización y presentación, precisión en el uso de la terminología y claridad expositiva.

La presentación del estudio de caso se realizará de modo presencial y el trabajo se entregará a través de la plataforma digital docente en la fecha indicada en el calendario de exámenes de la Facultad de Filosofía y Letras.

Segunda convocatoria: idéntica a la prueba global de evaluación de la primera convocatoria.